Pro někoho je tento výraz už noční můrou, všude v práci a v médiích to do vás cpou horem dolem. Jak zlepšit time management? Jak zefektivnit práci? No tak já vás s tím budu taky trochu otravovat. Protože já na tom ujíždím.
Odmala jsem hrozně organizovaný člověk, někdy možná až moc, protože když mi do plánů něco hodí vidle, těžko se s tím srovnávám. Takže time management je pro mě svatý grál. Už co jsem chodila do školy, tak jsem používala papírové diáře a psala si všechno, psala si různé úkoly na další dny atd. Prostě mít přehled o tom, co se děje v dalších dnech, je pro mě must have. I na rodičovské dovolené.
Postupně jsem se ve škole také učila o nějakých základních pravidlech time managementu a v práci pak na školeních došla ještě k dalším osvědčeným metodám. Tak si pojďme nějaké přiblížit.
Osvědčené metody time managementu
Já sama už se vlastně většinu života řídím dnes populární metodou time blockingu. Kdy se soustředíte x hodin jen a pouze na jeden daný úkol a neskáčete k dalším a netříštíte tak svoji pozornost. Takhle se třeba za den zvládnete věnovat 2–3 úkolům podle jejich náročnosti. Mezi nimi si můžete dělat přestávky na kontrolu e-mailů, sociálních sítí, jídlo apod. Ideální je si vypnout mobil a další rušivé elementy, pokud se soustředíte na jeden úkol.
V práci to ne vždy úplně dobře šlo, protože neodpovědět na e-mail ještě ten den bylo u nás trestuhodné. Takže jsem si spíš celý den naplánovala, jaké úkoly musím splnit a postupně odškrtávala a mezi nimi si dělala přestávky nebo řešila e-maily. Bylo to tedy něco jako metoda Kanban board, na které víceméně funguje super aplikace Trello, kde si přesouváte úkoly z chlívečku To Do do Doing a následně Done. Vždycky jsem se řídila také oblíbenou poučkou, že jako první je dobré ráno sníst žábu, tedy vrhnout se na ten nejnáročnější a nejhorší úkol, který by třeba člověk jinak odkládal.
Úkolovníčky
Já Trello teda používám spíše jako takovou nástěnku nápadů a připomínek spíše z dlouhodobého hlediska. Pro běžné činnosti využívám Todoist, což je takový ten klasický úkolovníček. Mám tam několik skupin úkolů jako běžné úkoly, pracovní úkoly, věci na spravení doma, nákupní seznam, nápady na dárky atd. Něco nechávám bez deadlinů, něčemu přiřazuji termíny a důležitost a podle toho postupně plním. Bez toho bych asi neexistovala. Pak samozřejmě kalendář.
V práci jsem ještě strašně ráda používala klasické post-ity na ty hořící úkoly, když mi třeba někdo zavolal a něco chtěl, tak jsem si to hned napsala a nalepila na stůl. Post-ity nejlépe musely do konce dne pryč.
Dneska ale pro chytré telefony i počítače najdete neuvěřitelné množství různých aplikací. Každému sedí něco trochu jiného. Já mohu zmínit ještě super aplikaci na počítání hodin, když děláte třeba na OSVČ pro různé klienty a tou je Toggle Track.
Comments